Roll for the Galaxy

Roll for the Galaxy
  • Planszowa
  • polska
  • 16-05-2016
  • 13+
  • 2-5
  • 45 min.
  • Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann
  • Games Factory Publishing
KOŚCI ZOSTAŁY RZUCONE!

Roll For The Galaxy to gra kościana, w której 2-5 graczy w wieku 14+ tworzy olbrzymie kosmiczne imperium. Kości reprezentują robotników, którzy opracowują nowe technologie, zasiedlają tajemnicze światy i zajmują się dystrybucją dóbr – zarówno wśród własnych obywateli, jak i poprzez handel. Gracz, który okaże się najlepszym zarządcą wygra, a jego cywilizacja stanie się przykładem dla całej galaktyki.

ZAWARTOŚĆ:

  • 111 specjalnych kostek (patrz zestawienie po prawej)
  • 55 żetonów gry (dwustronnych)
  • 5 kubków na kostki
  • 5 mat gracza
  • 5 znaczników kredytów
  • 5 zasłonek gracza
  • 5 pasków faz
  • 9 żetonów frakcji (szerokie, ponumerowane od 1 do 9, z ciemno-szarymi rogami)
  • 9 żetonów rodzimych planet (z ciemno-szarymi rogami)
  • 1 płócienna torba (na żetony gry)
  • 33 żetony punktów zwycięstwa (PZ)
  • 5 żetonów faz (z dużymi symbolami faz)
  • Instrukcja
Wydanie nie zawiera dodatków z akcji Wspieram.to.

ROLL FOR THE GALAXY TO 36 GRA Z PONAD 80 000 W RANKINGU BGG*
(BoardGameGeek - to największa platforma o tematyce gier planszowych)

PRZEBIEG ROZGRYWKI

Podczas gry gracze rzucają wielokolorowymi kośćmi (symbolizującymi różne galaktyczne towary – od przerażającej broni po rzadkie minerały i obce technologie oraz robotników), aby następnie użyć ich do rozbudowy swojego imperium, poprzez odkrywanie nowych ulepszeń i zasiedlanie planet, które dostarczają nowych poddanych (nowe kości) oraz zapewniają specjalne bonusy do wykorzystania w czasie dalszej rozgrywki.

Każdy z rzutów odbywa się w sekrecie, aż do zakończenia fazy planowania, po której następuje ujawnienie wybranych akcji i ich rozpatrzenie. Gra podzielona została na 5 faz, których wystąpienie w danej turze zależy od samych graczy (jeden gracz może uruchomić tylko jedną fazę w turze). Podczas nich gwiezdni robotnicy wykonują zlecone im zadania: badają rozległe kosmiczne przestrzenie, rozwijają naukę i technikę imperium, zasiedlają poznane wcześniej planety, produkują specjalne towary i dystrybuują je na rodzime rynki lub spieniężają na obcych. Po wykonaniu tych zadań zasilają pulę populacji, gdzie czekać będą na ponowne zatrudnienie.

Na koniec tury gracze dokonują podsumowania: sprawdzają czy spełnione zostały warunki zwycięstwa oraz wydają kosmiczne kredyty, aby na nowo zatrudnić własnych poddanych – czyli uzyskać kości do kolejnego rzutu.

Po czym… znów rzucamy i wszystko zaczyna się od nowa, aż do zakończenia gry.

Proste? Jak sam rzut kością! Jednak, oczywiście, same rzuty nie zapewnią nam wygranej. Równie ważne jest dobre zarządzanie finansami imperium, wybieranie odpowiednich żetonów ulepszeń i nowych planet, które dołączymy do naszej cywilizacji, tak aby nigdy nie zabrakło nam środków na dalszy rozwój i aby posiadać lepszą i bardziej dostosowaną do galaktycznej ekonomii infrastrukturę (no dobrze… odpowiednie kości), a także nie przegapić momentu, w którym wyczerpią się żetony punktów zwycięstwa – sygnalizujące zbliżający się koniec rozgrywki i po których typować będziemy także najgroźniejszych przeciwników w wielkim wyścigu po władzę.

Roll For The Galaxy to gra wyjątkowo prosta i szybka – ruchy wykonuje się symultanicznie, a ilość i rodzaj rozgrywanych akcji zależą od sprytu graczy. Zasady opanować można w parę minut, a sama rozgrywka trwa – w zależności od ilości osób biorących w niej udział – około 45 minut. Jednak nie dajmy się zwieść pozorom – ciągle zmieniający się liderzy rozgrywki, nieprzewidywalność rzutów kośćmi, a także ilość i jakość ulepszeń wchodzących w skład imperiów spowodują, że trzeba będzie cały czas mądrze i uważnie planować swoje ruchy, by osiągnąć ostateczną wygraną i przechytrzyć innych graczy.

ROZGRYWKA

Informacje dla tych, którzy grali w wersję karcianą.

Roll For The Galaxy to szybsza i – według opinii wielu – lepsza wersja swojego karcianego pierwowzoru, który posiadał opinię „przyciężkawego” (aczkolwiek nadal uwielbianego). Dla tych, których ciekawi kwestia szczegółowych różnic, oto parę przykładów:

  • Inaczej rozgrywana jest faza „Ship” (w karcianej wersji Consume): teraz następuje PO a nie przed „Produce”.
  • Nie ma bonusu za wybranie fazy, która będzie rozgrywana.
  • Gracze mogą budować więcej niż jedną rzecz w fazie „Build”.
  • Żadne płytki ulepszeń nie powtarzają się.
  • Punkty zwycięstwa, które gracza zdobywają poprzez rozbudowę są równe ich kosztowi (przy tym te o wartości 6+ dostarczają dodatkowych punktów).
  • Nie można przeprowadzać podboju militarnego. Istnieją kości wojny, które posiadają większą szansę na wylosowanie fazy ulepszeń i osiedlania, co odzwierciedla agresywną politykę imperium.
  • Ceny poszły w górę (przykładowo: Towar-gen wart jest 5 kredytów, w porównaniu do kosztu 4 kart z karcianej edycji).
  • Gracze mogą sprzedawać więcej niż jeden towar w fazie „Ship”.
  • Planszowa
  • polska
  • 16-05-2016
  • 13+
  • 2-5
  • 45 min.
  • Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann
  • Games Factory Publishing
  • 26 maja 2016 tomdra,

    Polecam

    Wspaniała gra, o oryginalnej mechanice i w wyjątkowym klimacie science-fiction. Moja recenzja na mlodygiercownik.blog.pl gdzie każdego dnia opisuję in... czytaj >
    Wspaniała gra, o oryginalnej mechanice i w wyjątkowym klimacie science-fiction. Moja recenzja na mlodygiercownik.blog.pl gdzie każdego dnia opisuję inną grę - zapraszam i polecam ten produkt!

5.00

Na podstawie 1 ocen
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1