I Can Feel You Creep Into My Private Life (CD)

I Can Feel You Creep Into My Private Life
„Co mam zrobić?” - to pytanie, które zadała sobie Merrill Garbus w połowie ‘ABC 123’, oszałamiającym punkcie centralnym nowego albumu Tune-Yards.

W 2014, Tune-Yards wydało ‘Nikki Nack’ – album, który NPR nazwał “obdarzonym oszałamiającą wyobraźnią”, zaś NME okrzyknął go “najlepszą propozycją Tune-Yards”, a New York Magazine “prawdopodobnie najbardziej chwytliwą płytą roku”. Dzięki niej pojawili się w amerykańskim The Tonight Show and Conan i brytyjskim Later… With Jools Holland, a także zagrali wyprzedaną własną światową trasę. Występowali w roli supportu dla Arcade Fire, The National i Death Cab For Cutie, pojawili się też na festiwalach na całym świecie - od Pitchfork do End Of The Road.

Album pojawił się po równie świetnie przyjętym debiucie, płycie ‘BiRd-BrAiNs’ z 2009 roku, który New York Times nazwał “genialnym i zazwyczaj porywającym” oraz po jego następcy, płycie ‘w h o k i l l’ z 2011 roku, która znalazła się na niemal każdej liście najlepszych albumów roku.

Nowy album jest bezlitosnym testem współczesnej tożsamości, w sposób zawiły sprawdzając maniakalnie zaraźliwą drogę, którą tylko Tune-Yards może kroczyć.

Czerpiąc z niedawnej przygody z DJ-owaniem, częściowo inspirowani przez C.L.A.W. (Collaborative Legions of Artful Womxn), jej radiowej audycji prezentującej kobiety-producentów, ‘I Can Feel You Creep Into My Private Life’, w większym stopniu niż było to do tej pory, pokazuje flirt zespołu z muzyką taneczną, opartą na prostym pulsie bębna basowego, który wspierają dzikie polirytmy i zmysłowe basowe partie. Nietypowe aranżacje zdają się przeczyć grawitacji, w jednym momencie wybuchając niczym fajerwerki, by chwilę później wycofać się gdy łączą pop, hip-hop, soul, folk, rock, 80’s house oraz muzykę afrykańską i karaibską.

O ile album został skomponowany przed wyborami prezydenckimi z 2016 roku, nie trudno dostrzec na nim odniesienia do politycznego niepokoju. W rozpoczynającym całość ‘Heart Attack’ elementy klasycznego soulu zderzają się z szalonym automatem perkusyjnym, podczas gdy Garbus zastanawia się nad zagadką postępu, zaś w wirującym ‘Coast To Coast’ wyobraża sobie, że Nowy Jork został pochłonięty przez podnoszące się morza.

Oprócz tego, że jest to najostrzejsza płyta zespołu, ‘I can feel you creep into my private life’ to najbardziej fundamentalny efekt współpracy Garbus z wieloletnim partnerem Nate’m Brennerem w roli współproducenta, co miało wpływ nie tylko na linie basowe, ale także sam kształt piosenek.

„Ten album przynosi najwięcej rzeczy stworzonych wspólnie przeze mnie i Nate’a” - mówi Garbus. „W pierwotnym zamyśle Tune-Yards miałam być tylko ja, ale to naprawdę jest prawdziwa współpraca między nami i to jest pierwsza płyta na której Nate wymieniony jest jako producent. Te piosenki są wynikiem tego co każdy nas wyłożył na stół.”.

Jeśli istnieje jakaś podstawowa teza ‘I can feel you creep into my private life’, to zadawanie niewygodnych pytań, na które padają zazwyczaj niewygodnie odpowiedzi. Garbus zawsze była znana z przesuwania granic popowej muzykalności, jednak tym razem testuje jak bardzo można znieść granice gatunków, rzucając przy tym wyzwanie przy spoglądaniu w głąb siebie, zamiast po prostu wskazywać palcem na winnego. To radykalny akt odpowiedzialności, szczery autotest dostarczony z ekstatyczną energią, który wzywa odbiorców, by sami dłużej wpatrywali się w lustro. W przejmującej ciszy, gdy płyta dobiega końca, pozostaje tylko jedno pytanie: „Co powinienem zrobić?”.

Utwory zawarte na płycie poruszają tematy takie jak ataki na tle rasowym, polityka, feminizm i proroctwa dotyczące środowiska naturalnego. A przy tym płyta przynosi najbardziej aktualną i żywą muzykę Tune-Yards w ich karierze. Muzykę do tańczenia!

„Tak, świat jest pogrążony w chaosie, ale mocniej skupiłam się na patrzeniu w głąb siebie” - mówi liderka zespołu Merrill Garbus.

Garbus dodaje także: „część produkcji w stylu lat osiemdziesiątych wynika z tego, że chciałam, aby mój głos brzmiał bardziej robotycznie, trochę w sprzeczności do szczerości tekstów. Zaczęłam samplować mój głos przy pomocy MPC, co chciałam zrobić od lat, bo uważałam, że mój głos dobrze brzmi uwięziony w maszynie.”
Na ‘I can feel you creep into my private life’ Tune-Yards oficjalnie jest duetem. Współpracownikiem Garbus jest wieloletni współpracownik Nate Brenner, który razem z Merrill skomponował i wyprodukował muzykę do tekstów Garbus. Tune-Yards współpracowali także z odpowiedzialnym za miks Mikaelinem “Blue” Bluespruce’m (Solange, Kendrick Lamar). Większość albumu była nagrana w Tiny Telephone Oakland, zaś mastering został zrobiony w nowojorskim Harlemie przez Dave’a Kutcha (Jay-Z, Chance the Rapper).

Zespół opublikował też mini dokument zapowiadający album. Możemy w nim podążyć za Merrill i Nate'em do ich rodzinnego miasta Oakland. To tam dyskutowali o tematach utworów zawartych na najnowszej płycie, a także o motywacjach, które były napędem do jej stworzenia.

Poprzedni album Tune-Yards, ‘Nikki Nack’ z 2014 roku, była jedną z najlepiej przyjętych płyt tamtego czasu, co zaowocowało współpracą z takimi legendami jak: David Byrne, Laurie Anderson i Yoko Ono, a także stworzeniem utworu ‘Action’, na płytę Mavis Staples ‘Livin’ on a High Note’ z 2016 roku.

Lista utworów:
1. Heart Attack
2. Coast to Coast
3. ABC 123
4. Now as Then
5. Honesty
6. Colonizer
7. Look at Your Hands
8. Home
9. Hammer
10. Who Are You
11. Private Life
12. Free

OCEŃ JAKO PIERWSZY!

"I Can Feel You Creep Into My Private Life" wciąż czeka na pierwszą opinię.
Napisz co sądzisz o tym produkcie.