Przygodowe - po nitce do kłębka
Gry przygodowe (ang. adventure), zwane potocznie “przygodówkami”, to produkcje, w których jednym z najważniejszych składowych jest opowiadana historia. Choć przez lata techniczne aspekty ulegały zmianie, to gry przygodowe zachowały swoje podstawowe elementy, czyli eksplorację, rozmowy z napotkanymi postaciami i rozwiązywanie zagadek.
Wczesne gry przygodowe (np. Adventure, Zork) były całkowicie tekstowe i zawierały najwyżej szczątkową grafikę, często składającą się ze znaków maszynowych. Każda sytuacja i lokacja były opisywane tekstem, a sterowanie odbywało się przez wpisywanie komend z klawiatury.
Wraz z rozwojem domowych komputerów pojawiły się graficzne gry przygodowe, które wyewulowały w najpopularniejszy i istniejący do dziś rodzaj przygodówek, czyli point-and-click (wskaż-i-kliknij). W tym okresie najwięcej gier przygodowych produkowały firmy Sierra (m.in. serie King’s Quest, Space Quest, Leisure Suit Larry) i Lucas Arts (m.in. Maniac Mansion, The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle i wiele innych).
Choć obecnie gry przygodowe straciły na znaczeniu, wciąż są lubiane i często pojawiają się na rynku nowe tytuły, najczęściej od mniejszych niezależnych twórców.
Klasyczne tytuły przygodowe
Do najbardziej klasycznych gier przygodowych należą wspomniane już produkcje Sierry i Lucas Arts. Tytuły takie jak Leisure Suit Larry, Gabriel Knight: Sins of The Father, Secret of the Monkey Island, Fulll Throttle, Day of The Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis czy Grim Fandango bawiły bogatą fabułą i zmuszały do logicznego myślenia. Wiele z nich doczekało się odświeżonych lub zupełnie nowych wersji dostosowanych do współczesnych standardów technicznych.
Do klasyki można też zaliczyć wiele znacznie nowszych produkcji, jak seria Broken Sword od Revolution software, tytuły od Quantic Dreams - Heavy Rain i Beyond Dwie Dusze, czy epizodyczne produkcje Telltale Games, m.in Back to the Future: The Game lub seria Walking Dead.