Gry Komputerowe
Według najnowszych badań przeprowadzonych w 2017 roku przez fundusz inwestycyjny GAMR obecnie na świecie grubo ponad miliard graczy. Wiecie, co to oznacza? Przynajmniej co piąta osoba na świecie określa samego lub samą siebie jako gracza a z roku na rok ta liczba rośnie. Na dzień dzisiejszy gry komputerowe to medium i rynek, który swoją popularnością już dawno wyprzedził książki, a nawet filmy! Uwielbiamy gry i staliśmy się społeczeństwem prawdziwie ludycznym. Jednak, czy w erze konsumpcjonizmu w ogóle zastanawiamy się, czym są gry komputerowe?
Według oficjalnej definicji, gry to nic innego jak zaprogramowany kawałek kodu, którego celem jest interaktywna edukacja oraz rozrywka, a na dodatek oba te przeznaczenia gier mogą, choć nie muszą się łączyć. Warunkiem gry jest jednak wspomniana interaktywność, czyli coś, czym nie może pochwalić się żadne inne medium. Interakcja polega zazwyczaj na prowadzeniu postaci i wykonywaniu zadań lub kierowaniu się mechaniką, którą gra zakłada, będziemy mogli to zobaczyć choćby w
Cyberpunk 2077. Przeważnie zadania te opierają się na elementach logicznych lub zręcznościowych, a do dziś twórcy nie przestają zaskakiwać graczy nowymi i innowacyjnymi pomysłami. Podobnie jak każde inne medium, gdy komputerowe dzielą się oczywiście na gatunki, a wspomniany wcześniej fundusz GAMR oprócz oszacowania liczby graczy na świecie, podjął się również sprawdzenia tego, po które gatunki gier sięgamy najchętniej. A więc najchętniej gramy kolejno w: gry akcji (action-adventure), pierwszoosobowe strzelanki (first person shooter), gry sportowe (sport games), RPG (role playing games), oraz bijatyki (fighting games). Zdecydowanie rzadziej jednak sięgamy po gry strategiczne i wyścigowe, które jeszcze zaledwie dekadę temu były w czołówce stawki.
Jednak gry to nie tylko rozrywka! To interaktywne medium, które między kolejnymi linijkami kodu i zabawy często niesie ze sobą głębszy sens lub komentarz społeczny zawarty w metanarracji, na którą niejednokrotnie sam odbiorca ma wielki wpływ. Dzięki temu mimo wielu kontrowersji gry są dziś postrzegane jako flagowy przykład sztuki postmodernistycznej! Istnieje nawet cała dziedzina nauki poświęcona grom i ich wpływowi na społeczeństwo zwana Ludologią.
Dziś gry oraz elektroniczna rozrywka jako całość stały się nieodłączną częścią naszego życia. Zastanówcie się! Gramy w domu na PC i konsolach (Xbox, Nintendo, PlayStation), gramy w podróży na kieszonsolkach i handheldach (Game Boy, Nintendo 3DS, PSP, PS Vita), wreszcie gramy nawet w kolejce do lekarza na naszych smart-fonach (Android, iOS).
Gry to nasze życie i to właśnie dlatego wszyscy w końcu trafiamy na CDP.pl!