czyli, jak być najlepszą metroidvanią w historii gier?
Wydane w 2015 roku „Ori and the Blind Forest” od developerów z Moon Studios było czymś na kształt hiszpańskiej inkwizycji. Nikt się jej nie spodziewał, ale i tak szturmem wzięła wszystkie platformy firmy Microsoft i z dnia na dzień zdołała rozkochać w sobie dziesiątki, jeżeli nie setki tysięcy graczy na całym świecie. Jak to się stało? Otóż dwuwymiarowe platformówki, to gatunek, który od czasu do czasu urodzi coś ciekawego na rynek gier komputerowych, ale raczej nikt się po tym nie wiadomo czego nie spodziewa. Generalnie największą estymą na tym poletku cieszy się obecnie studio Playdead, które stworzyło takie hity jak „Limbo” i „Inside”, które pokazywały, że mimo braku kinowego potencjału i braku dialogów nadal można opowiedzieć trudną i emocjonującą historię, która zmusza odbiorcę do myślenia. Jednak poza dzieleniem kilku punktów wspólnych „Ori and the Blind Forest” ma z tworami Playdead niewiele wspólnego. Przede wszystkim, „Ori and the Blind Forest” jest grą dużo szybszą, bardziej angażującą i mniej depresyjną ze względu na swoją oprawę graficzną od wszystkiego, co kiedykolwiek stworzyło studio Playdead. Kwestią czasu było więc, zanim Microsoft ogłosi pracę nad na sequelem. Czekaliśmy, czekaliśmy, a pierwszej zapowiedzi doczekaliśmy się w roku 2017 na konferencji E3. Czego się dowiedzieliśmy? W sumie tylko tego, że sequel będzie nazywał się „Ori and the Will of the Wisps”, a na kolejne informacje przyszło nam czekać kolejny rok, kiedy to dostaliśmy kolejną garstkę informacji i pięknie zapowiadający grę trailer. Jak dużo wiemy obecnie o „Ori and the Will of the Wisps?
O czym będzie „Ori and the Will of the Wisps?
A więc raz jeszcze przyjdzie nam powrócić do cudownego, mistycznego lasu Nibel i wcielić się w małe, świecące stworzonko o imieniu Ori. Ponownie staniemy się jedyną nadzieją Nibel i przyjdzie nam dowiedzieć się czegoś więcej o przeznaczeniu naszego głównego bohatera. W tym celu po raz pierwszy w serii wyjdziemy poza wymieniony wyżej las. W pierwszej części naszym zadaniem było pokonanie przerażającej sowy o imieniu Kuro (tak, wiemy jak komicznie to brzmi). Po prawdzie niewiele wiadomo o fabule „Ori and the Will of the Wisps”, ale jeżeli historia będzie choć w połowie tak dobra, jak była w części pierwszej, to polecamy przed graniem przygotować sobie duże pudełko chusteczek, bo będziecie ryczeć jak bobry. A jest to całkiem możliwe, bo wydaje się, że ponownie w centrum naszej uwagi ma znaleźć się motyw wagi relacji między różnymi stworzeniami żyjącymi w Nibel. Skąd takie informacje? W części materiałów promocyjnych Oriemu towarzyszy niewielka sówka. Czyżby był to drugi protagonista? W pokazanym gameplayu widzimy Oriego i sówkę wspólnie stawiających czoła różnorakim przeszkodom, by w końcu dotrzeć na ponure cmentarzysko, gdzie przy wtórze smutnej i pięknej melodii Ori pociesza swojego nowego przyjaciela. Jedno jest pewne, „Ori and the Will of the Wisps” wywoła w nas nie mniej emocji niż gry Davida Cage’a.
Jeżeli mamy być szczerzy, to nie możemy się też doczekać ścieżki dźwiękowej, której tworzeniem ponownie zajmie się genialny Gareth Coker. Gdyby nie jego praca, w „Ori and the Blind Forest” nie byłoby nawet w połowie tak świetnego klimatu i po pierwszym trailerze wiemy, że również w przypadku „Ori and the Will of Wisps” nie mamy się o co martwić. Pierwszy soundtrack brzmi wręcz magicznie, a dla nas pan Coker dzieli zaszczytne miejsce obok kompozytora odpowiedzialnego za pierwsze części serii „Silent Hill”, którym jest nikt inny tylko Akira Yamaoka.
„Ori and the Will of the Wisps” – gameplay
Po raz kolejny przyjdzie nam się wcielić w opiekuńczego duszka o imieniu Ori (materiały promocyjne nie pokazują, czy będziemy mogli zagrać również wspomnianą sową). Rozgrywka opierać się będzie na eksploracji niemałego świata, walce z przeciwnikami i rozwiązywaniu niezbyt trudnych zagadek. Wydaje się więc, że w tym departamencie zmieni się raczej niewiele – i bardzo dobrze. W końcu nie bez powodu „Ori and the Blind Forest został okrzyknięty jedną z najlepszych platformówek wszech czasów. Wielu uważa też, że jest jednym z najlepszych przykładów metroidvaniowego świata, jakie do zaoferowania ma świat elektronicznej rozrywki. Co oznacza, że świat jest metriodvanią? Oprócz wzięcia swojej nazwy od dwóch prekursorów tego typu rozgrywki, czyli serii „Metroid” i „Castlevania”, budowa tego świata opiera się na słowie, które jeszcze kilkanaście lat temu było zmorą każdego gracza. Mowa oczywiście o słowie „backtracking”. Zasada jest więc prosta: już na wczesnych etapach gry natrafimy na zamknięte drzwi, które będziemy mogli otworzyć dopiero kiedy nauczymy się jakiejś konkretnej umiejętności. Poza grami 2D, podobną budowę świata możecie zaobserwować między innymi w rebootcie serii „Tomb Raider” z 2013 roku, a szczególnie w drugiej części znanej jak „Rise of the Tomb Raider”. Jeżeli jednak chodzi o połączenie gatunkowe, to twórcy bez bicia przyznają się, że największą inspirację poza serią „Metroid” stanowiła dla nich seria „Rayman” i trzeba przyznać, że podobne wrażenie można było odnieść już przy okazji „Ori and the Blind Forest”. Ponownie grafika jest absolutnie przepiękna i trzeba powiedzieć szczerze, że jeżeli nie dla „Halo”, „Forza” i „Gears of War”, to warto zainwestować w Xboxa choćby dla Oriego.
Data premiery i dawka technikaliów
Microsoft zdaje się mieć wielkie oczekiwania względem nadchodzącej gry Moon Studios, bo nie tylko nie pospieszają developerów, ale także mocno naciskają, by gra weszła do zestawu Xbox One X Enhanced oraz obsługiwała 4K UHD. Zwykle przy okazji tak zwanych indyków nie przywiązuje się aż takiej wagi do jakości grafiki (zwłaszcza w rysunkowych platformówkach 2D), bo ma je sprzedawać przyjemność grania i oprawa sprzyjająca najmłodszym, a nie rozdzielczość. Dlatego też o dacie premiery nie wiemy prawie nic. Została zapowiedziana na rok 2019, jednak bez żadnych szczegółowych informacji. Patrząc jednak na trailery, wydaje nam się, że warto będzie poczekać!
Wykorzystujemy pliki cookies.cdp.pl dba o swoich Klientów. Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji oraz w celu usprawnienia funkcjonowania witryn cdp.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorem Twoich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu jest Merlin Commerce sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie pod adresem ul. Aleje Jerozolimskie 134 (02-305 Warszawa), z którym możesz skontaktować się korespondencyjnie bądź pisząc na adres e-mail: iodo@merlincommerce.pl Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych osobowych, z którym możesz się skontaktować korespondencyjnie, pisząc na adres naszej siedziby bądź na adres e-mail: daneosobowe@merlincommerce.pl.
w celu wykonania umowy o świadczenie usług (w tym umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną w postaci usługi utworzenia i prowadzenia konta w serwisie) - podstawą przetwarzania jest niezbędność do wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
w celu obsługi reklamacji i ewentualnych innych roszczeń - podstawą przetwarzania jest uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na zabezpieczeniu informacji o współpracy (w tym. m. in. o historii udzielonych przez Ciebie zgód i rejestracji konta) w celu obsługi ewentualnych roszczeń;
w celach analitycznych lub statystycznych - podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na wykorzystywaniu analiz zachowań klientów i danych sprzedażowych na potrzeby wewnętrznego raportowania i wyznaczania optymalnych kierunków naszego rozwoju;
w celu kierowania do Ciebie przez Merlin treści marketingowych - podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na dostarczaniu zamówionej komunikacji marketingowej, w tym w formie newsletterów, tj. wiadomości e-mail, zawierających informacje o aktualnych ofertach, promocjach czy konkursach. Przetwarzanie Twoich danych w tym celu odbywa się tylko jeśli wyraziłeś zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych (newslettera) drogą elektroniczną lub jeśli wyraziłeś zgodę na profilowanie dotyczących Cię danych osobowych ze skutkiem prawnym (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
Przy czym Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji – chyba że wyrazisz na to zgodę.
Podanie adresu e-mail, nazwy użytkownika oraz hasła jest dobrowolne, nie jest wymogiem ustawowym. Jest to jednak niezbędne aby założyć i prowadzić Twoje konto w serwisie.
Podanie adresu e-mail, daty urodzenia oraz płci jest dobrowolne, nie jest wymogiem ustawowym. Nie są to dane niezbędne do założenia i prowadzenia Twojego konta w serwisie. Podanie tych danych umożliwi nam przesyłanie Ci informacji handlowych – jeżeli wyrazisz na to zgodę a także znacznie ułatwi nam personalizację przesyłanych Ci informacji handlowych oraz rabatów.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny dla wykonania umowy (do usunięcia Twojego konta w serwisie, wycofania zgody na newsletter lub profilowanie ze skutkiem prawnym – do czego zawsze masz prawo), a po tym okresie do momentu przedawnienia ewentualnych roszczeń lub do momentu wygaśnięcia obowiązków przechowywania danych wynikających z przepisów prawa (w szczególności ze względu na obowiązki wynikające z regulacji księgowych i podatkowych).
Moje prawo do sprzeciwu w zakresie przetwarzania danych więcej
W przypadku gdy przetwarzamy Twoje dane osobowe w oparciu o usprawiedliwiony interes Administratora (np. w celach marketingowych, w tym profilowania) nie będziemy ich dłużej przetwarzać dla wskazanych celów, jeżeli wniesiesz sprzeciw wobec takiego przetwarzania. Masz prawo w dowolnym momencie wnieść bezpłatnie sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących Ciebie danych osobowych gdy: (1) przetwarzanie Twoich danych osobowych odbywa się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu lub dla celów statystycznych, a sprzeciw jest uzasadniony szczególną sytuacją w której się znalazłaś/eś lub (2) Twoje dane osobowe przetwarzane są na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim. Sprzeciw możesz wnieść w szczególności pisząc na adres e-mail daneosobowe@merlincommerce.pl
Jakie mam prawa związane z przetwarzaniem moich danych osobowych? więcej
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych masz prawo do żądania od administratora dostępu do nich, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Przysługuje Ci również prawo do przenoszenia tych danych oraz złożenia skargi do organu nadzorczego.
W toku przetwarzania Twoich danych możemy przekazywać je następującym kategoriom odbiorców: operatorom systemu informatycznego, podmiotom świadczącym usługi i dostarczające narzędzia z zakresu: marketingu, reklamy, obsługi klienta, partnerom współpracującym w ramach kampanii marketingowych w tym podmiotom badającym poziom zadowolenia klientów.
Nie zamierzamy jednak przekazywać Twoich danych osobowych do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej.
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz również w polityce prywatności Merlin pod tym linkiem.
Jakich danych dotyczy profilowanie i w jakim celu? więcej
Jeżeli wyrazisz na to zgodę Twoje dane osobowe (adres e-mail, telefon, dane zapisywane w plikach cookies, data urodzenia, płeć, liczba i rodzaj składanych zamówień) będą również przetwarzane w celach marketingowych (w tym profilowania) tj. określenia Twoich preferencji zakupowych, przedstawienia Ci zindywidualizowanej oferty handlowej, a także oferowania Ci usług o wartości dodanej (np. bonów rabatowych). W celu przedstawienia Ci jak najbardziej dopasowanej oferty analizujemy Twoje preferencje zakupowe oraz aktywność na naszej stronie. Działalność ta jest związana z podejmowaniem wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym decyzji będących wynikiem profilowania. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w tym celu jest Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), którą możesz wyrazić poprzez zaznaczenie checkbox poniżej.
W każdym czasie masz prawo do uzyskania interwencji ludzkiej ze strony Administratora, do wyrażenia własnego stanowiska i zakwestionowania podjętej wobec Ciebie decyzji pisząc do nas na maila: daneosobowe@merlincommerce.pl. W każdym czasie możesz wycofać swoją zgodę w ustawieniach konta, bądź zaznaczając odpowiednią opcję w mailu. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Wskazane dane będą przetwarzane przez Merlin Commerce sp. z o.o. do momentu wycofania przez Ciebie zgody.