Ciężkie jest życie hegemona światka gier komputerowych i doskonale wiedzą o tym włodarze firmy Microsoft. Tak to jest, kiedy firma posiada dwie gigantyczne platformy (PC i Xbox). Nie chcą promować jednego produktu kosztem drugiego, dlatego też gry tworzone przez first-party developerów ukazują się zawsze na obie platformy. Jest to niby logiczne, ale sprawia, że nie ma sensu kupować obu platform. Umówmy się, dziś każdy ma w domu komputer, często więcej niż jeden, ale jeżeli mam kompa i wszystkie gry, które mnie interesują, dostępne są zarówno na PC, jak i Xboxa, to czy jest sens kupować Xboxa? Czy kiedy w 2001 roku Bill Gates przedstawiał najnowsze dziecko w rodzinie Mikro-miękkich, spodziewał się, że za 17 lat rynki gier komputerowych i hardware’u ulegnie tak znacznej zmianie? Co mamy na myśli? Otóż komputery osobiste prawie zawsze były najmocniejszym sprzętem do grania, a kiedy akurat nimi nie były, to pęd technologiczny sprawiał, że kilka miesięcy później nawet najnowsza konsola musiała ustąpić staremu, dobremu PC. Konsole na tle technologicznym mogły wyróżnić się co najwyżej posiadaniem odtwarzaczy zdolnych uruchomić nowe formaty. Z takiej strategii słynęła firma Sony, gdyż pierwsze trzy konsole miały zupełnie inne napędy (CD – DVD – Blu-ray). Jednak oprócz służenia jako domowe centra rozrywki, selling pointem konsol zawsze były gry. A mówiąc dokładniej, gry ekskluzywne. Tytuły, dla których kupimy nowy system.
Trzeba przyznać, że Microsoft wie, jak dobierać developerów first-party, bo Xbox miał zawsze świetne tytuły (które miał też pecet), takie jak seria „Halo”, „Fable”, „Forza”, „Sunset Overdrive”, „Quantum Break” czy wreszcie cykl świetnych trzecioosobowych shooterów „Gears of War”. Dziś skupimy się właśnie na piątej odsłonie tej ostatniej, jakże krwawej serii. Jednak najpierw przypomnijmy sobie genezę słynnych „Gearsów”.
O czym jest seria „Gears of War”
„Gears of War” to bestsellerowa franczyza gier komputerowych autorstwa studia Epic Games, na którego czele stoi Cliff Bleszynski. „Gearsy” to trzecioosobowe shootery, które zrodziły się z koncepcji tytułu „Resident Evil 4”, z ustawioną nad ramieniem bohatera kamerą, którym sterujemy. Od samego początku najbardziej rozpoznawalnymi punktami serii był system chowania się i przechodzenia między murkami (chest high wall) oraz krojenia paskudnych kosmitów piłą mechaniczną zamontowaną u podstawy karabinu maszynowego. Jakieś pytania? :D
Akcja „Gears of War” rozgrywa się na planecie Sera i opowiada o konflikcie między ludzkością a agresywną rasą obcych. Zarzewiem konfliktu jest znajdujący się na planecie Sera bardzo rzadki surowiec energetyczny, o który spór trwa już od dawna. Jednak przybycie Hordy Locustów sprawia, że ludzie muszą odłożyć swoje niesnaski na bok i bronić domów przed potwornym najeźdźcą. W pierwszych trzech częściach serii gracz wciela się w postać Marcusa Fenixa i pozostałych członków oddziału Delta, których zadaniem będzie krwawe pozbycie się wroga ze swojej planety. Czwarta odsłona jest bezpośrednią kontynuacją wydarzeń z trylogii, jednak tym razem wcielamy się w Jamesa Fenixa, czyli syna głównego bohatera z poprzednich trzech odsłon cyklu. W grze pojawiają się także zupełnie nowi towarzysze, zaś sam Marcus pałęta się w tle, siejąc nie mniej chaosu niż poprzednio. A teraz przejdźmy do zapowiedzianego na tegorocznym E3 „Gears 5”.
Czym jest „Gears 5” i skąd ten tytuł?!
Na początek uspokajamy! „Gears 5” to bezpośrednia kontynuacja przygód Marcusa i dzieciaków, które zostały ukazane w „Gears of War 4”. No dobra, ale skąd więc ta nazwa? Jak tłumaczy producent gry Rob Fergusson, jest to tylko i wyłącznie decyzja marketingowa. Chodzi o to, by przy zbliżających się nowych tytułach usadowionych w uniwersum „Gears of War” („Gears Tactics”, „Gears Pop”), nie wprowadzać potencjalnego odbiorcy w błąd. Nie oznacza to jednak, że w nadchodzącym „Gears 5” nie będzie żadnych zmian. Wręcz przeciwnie!
Zdaje się, że swoją przygodę z „Gears 5” rozpoczynamy w niedalekiej przyszłości w stosunku do miejsca, w którym zakończyliśmy zabawę w „Gears of War 4”. Wiemy więc, że powrócą nasi starzy znajomi. Pojawi się nieco starszy JD Fenix, Del Walker i Marcus Fenix, który wygląda młodziej niż w „GoW 4” (pewnie dlatego, że developerzy w końcu postanowili zgolić mu brodę). Wydaje się jednak, że po raz pierwszy w historii „Gearsów” przyjdzie nam sterować kobietą! Wiadomo, że wszyscy członkowie drużyny będą ważni dla fabuły, ale materiały promocyjne i pokazany trailer skupiają się na postaci Kait Diaz.
Zaprezentowany na konferencji firmy Microsoft zwiastun prezentował płaczącą nad ciałem towarzysza Kait, która decyduje, że nadszedł czas, by samotnie ruszyć do dawno zapomnianej części planety Sera i rozwikłać zagadkę swojej przeszłości i tajemniczego związku z rasą Locustów. Trailer pokazuje też okazującego swojej koleżance z drużyny brak zaufania JD Fenixa. Czy to oznacza, że fabuła będzie oparta o drużynowy konflikt? Nie wiemy, ale w sumie mamy taką nadzieję, bo podobne historie zawsze mają w sobie moc.
„Gears 5” – gameplay
Niestety, o samej rozgrywce nie wiemy jeszcze zbyt dużo. Podstawy zapewne odziedziczy po poprzednich odsłonach serii „Gears of War”, więc na pewno kamera będzie usadowiona za plecami naszej protagonistki i często będziemy chować się za murkami. Oczywiście, ponownie oprócz fabularyzowanej kampanii single-player otrzymamy tryb multiplayer. W chwale powróci także split-screen, więc fani kanapowej rywalizacji na pewno mają powód do świętowania! Niestety, tak zwany kanapowy multiplayer, który niegdyś był absolutnym standardem, dziś jest tylko cieniem tego, czym był kiedyś. Niemniej jednak, informacja o jego powrocie cieszy!
Na szczęście zdecydowanie więcej wiemy o oprawie graficznej i jej stronie technicznej. Zdaje się, że „Gears 5” chce całkowicie zmienić graficzny standard w grach wydawanych pod flagą Microsoftu. Każdy tryb zawarty w grze na Xbox One X ma rzekomo chodzić w jakości 4K, HDR i odświeżać się z prędkością 60 klatek na sekundę. Co prawda podobne opcje na podrasowanym Xbox One były dostępne już przy okazji „Gears of War 4”, jednak wtedy gracz był zmuszany do wybrania 1080p w 60 FPS lub 4K w 30 FPS. Wydaje się jednak, że najnowsza konsola Microsoftu jest wystarczająco potężna, by unieść wszystko w najwyższych możliwych detalach. Brzmi nieźle!
Data premiery:
Spodziewamy się, że premiera „Gears 5” na Windows 10 i Xbox One nastąpi dopiero pod koniec 2019 roku. Niestety, są to tylko nasze domysły, gdyż oficjalnie nie został ogłoszony nawet żaden przedział, w którym gra mogłaby się ukazać. Miejmy jednak nadzieję, że nastąpi to tak szybko, jak to tylko możliwe.
Wykorzystujemy pliki cookies.cdp.pl dba o swoich Klientów. Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji oraz w celu usprawnienia funkcjonowania witryn cdp.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Administratorem Twoich danych osobowych podanych w niniejszym formularzu jest Merlin Commerce sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie pod adresem ul. Aleje Jerozolimskie 134 (02-305 Warszawa), z którym możesz skontaktować się korespondencyjnie bądź pisząc na adres e-mail: iodo@merlincommerce.pl Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych osobowych, z którym możesz się skontaktować korespondencyjnie, pisząc na adres naszej siedziby bądź na adres e-mail: daneosobowe@merlincommerce.pl.
w celu wykonania umowy o świadczenie usług (w tym umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną w postaci usługi utworzenia i prowadzenia konta w serwisie) - podstawą przetwarzania jest niezbędność do wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
w celu obsługi reklamacji i ewentualnych innych roszczeń - podstawą przetwarzania jest uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na zabezpieczeniu informacji o współpracy (w tym. m. in. o historii udzielonych przez Ciebie zgód i rejestracji konta) w celu obsługi ewentualnych roszczeń;
w celach analitycznych lub statystycznych - podstawą prawną przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na wykorzystywaniu analiz zachowań klientów i danych sprzedażowych na potrzeby wewnętrznego raportowania i wyznaczania optymalnych kierunków naszego rozwoju;
w celu kierowania do Ciebie przez Merlin treści marketingowych - podstawą prawną przetwarzania jest uzasadniony interes Merlin (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na dostarczaniu zamówionej komunikacji marketingowej, w tym w formie newsletterów, tj. wiadomości e-mail, zawierających informacje o aktualnych ofertach, promocjach czy konkursach. Przetwarzanie Twoich danych w tym celu odbywa się tylko jeśli wyraziłeś zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych (newslettera) drogą elektroniczną lub jeśli wyraziłeś zgodę na profilowanie dotyczących Cię danych osobowych ze skutkiem prawnym (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
Przy czym Administrator nie będzie podejmował wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji – chyba że wyrazisz na to zgodę.
Podanie adresu e-mail, nazwy użytkownika oraz hasła jest dobrowolne, nie jest wymogiem ustawowym. Jest to jednak niezbędne aby założyć i prowadzić Twoje konto w serwisie.
Podanie adresu e-mail, daty urodzenia oraz płci jest dobrowolne, nie jest wymogiem ustawowym. Nie są to dane niezbędne do założenia i prowadzenia Twojego konta w serwisie. Podanie tych danych umożliwi nam przesyłanie Ci informacji handlowych – jeżeli wyrazisz na to zgodę a także znacznie ułatwi nam personalizację przesyłanych Ci informacji handlowych oraz rabatów.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny dla wykonania umowy (do usunięcia Twojego konta w serwisie, wycofania zgody na newsletter lub profilowanie ze skutkiem prawnym – do czego zawsze masz prawo), a po tym okresie do momentu przedawnienia ewentualnych roszczeń lub do momentu wygaśnięcia obowiązków przechowywania danych wynikających z przepisów prawa (w szczególności ze względu na obowiązki wynikające z regulacji księgowych i podatkowych).
Moje prawo do sprzeciwu w zakresie przetwarzania danych więcej
W przypadku gdy przetwarzamy Twoje dane osobowe w oparciu o usprawiedliwiony interes Administratora (np. w celach marketingowych, w tym profilowania) nie będziemy ich dłużej przetwarzać dla wskazanych celów, jeżeli wniesiesz sprzeciw wobec takiego przetwarzania. Masz prawo w dowolnym momencie wnieść bezpłatnie sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących Ciebie danych osobowych gdy: (1) przetwarzanie Twoich danych osobowych odbywa się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu lub dla celów statystycznych, a sprzeciw jest uzasadniony szczególną sytuacją w której się znalazłaś/eś lub (2) Twoje dane osobowe przetwarzane są na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim. Sprzeciw możesz wnieść w szczególności pisząc na adres e-mail daneosobowe@merlincommerce.pl
Jakie mam prawa związane z przetwarzaniem moich danych osobowych? więcej
W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych masz prawo do żądania od administratora dostępu do nich, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania lub zgłoszenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Przysługuje Ci również prawo do przenoszenia tych danych oraz złożenia skargi do organu nadzorczego.
W toku przetwarzania Twoich danych możemy przekazywać je następującym kategoriom odbiorców: operatorom systemu informatycznego, podmiotom świadczącym usługi i dostarczające narzędzia z zakresu: marketingu, reklamy, obsługi klienta, partnerom współpracującym w ramach kampanii marketingowych w tym podmiotom badającym poziom zadowolenia klientów.
Nie zamierzamy jednak przekazywać Twoich danych osobowych do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej.
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz również w polityce prywatności Merlin pod tym linkiem.
Jakich danych dotyczy profilowanie i w jakim celu? więcej
Jeżeli wyrazisz na to zgodę Twoje dane osobowe (adres e-mail, telefon, dane zapisywane w plikach cookies, data urodzenia, płeć, liczba i rodzaj składanych zamówień) będą również przetwarzane w celach marketingowych (w tym profilowania) tj. określenia Twoich preferencji zakupowych, przedstawienia Ci zindywidualizowanej oferty handlowej, a także oferowania Ci usług o wartości dodanej (np. bonów rabatowych). W celu przedstawienia Ci jak najbardziej dopasowanej oferty analizujemy Twoje preferencje zakupowe oraz aktywność na naszej stronie. Działalność ta jest związana z podejmowaniem wobec Ciebie zautomatyzowanych decyzji, w tym decyzji będących wynikiem profilowania. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w tym celu jest Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), którą możesz wyrazić poprzez zaznaczenie checkbox poniżej.
W każdym czasie masz prawo do uzyskania interwencji ludzkiej ze strony Administratora, do wyrażenia własnego stanowiska i zakwestionowania podjętej wobec Ciebie decyzji pisząc do nas na maila: daneosobowe@merlincommerce.pl. W każdym czasie możesz wycofać swoją zgodę w ustawieniach konta, bądź zaznaczając odpowiednią opcję w mailu. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Wskazane dane będą przetwarzane przez Merlin Commerce sp. z o.o. do momentu wycofania przez Ciebie zgody.